ان.اف.سی رقیب سر سخت بلوتوث
اطلاعات روز کامپیوتر
یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: 18:1 :: نويسنده : kadkhoda

ان.اف.سی رقیب سر سخت بلوتوث

                                           

ارتباط از راه نزدیک یا NFC near field communication در حقیقت فناوری جا به جایی داده هاست که به آسانی و تنها از طریق تماس 2 وسیله با هم انجام پذیر است . خیلی ها پیش بینی میکنند که این فناوری در اینده نزدیک به عنوان  سیستم پرداخت پول به وسیله تلفن همراه در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

ان.اف.سي، رقيب سرسخت بلوتوث

در حال حاضر برخي گوشي‌ها داراي سيستم انتقال داده‌هاي كدگذاري شده يا همان ان.اف.سي هستند كه عموما براي انتقال پول در پاي صندوق‌هاي خريد فروشگاه‌ها قابل استفاده است. براي انجام اين كار شما به عنوان خريدار فقط نياز داريد كه اطلاعات مربوط به كارت اعتباري‌تان را در گوشي تلفن همراه‌تان ذخيره كرده باشيد، سپس با عبور دادن آن از نزديكي دستگاه كارتخوان براحتي پول خريد هاي خود را بپردازيد (براي انجام اين كار اصلا به همراه داشتن كارت عابر بانك تان نياز نداريد).اولين بار اين فناوري با همكاري شركت NXP Semiconductors و سوني در سال 2002 طراحي شده است و در حال حاضر شاهد پيشرفت استفاده از آن در انواع گوشي‌ها هستيم.براي بالا بردن ارتباط سيستم ان.اف.سي‌هاي متفاوت با يكديگر، انجمن NFC سال 2004 شكل گرفت كه اولين فعاليت عمده اين گروه بالا بردن سطح جابه‌جايي داده‌ها در بين وسيله‌هاي مختلف است، ‌تلفن‌هاي همراه و tablet‌هايي كه تراشه‌ ان.اف.سي دارند را مي‌توانيم به جاي كارت اعتباري، كارت‌هاي مخصوص باز كردن در‌ها (كليد كارت‌ها) يا كارت شناسايي استفاده كنيم. در ضمن وسيله‌هايي را كه به اين فناوري مجهزند مي‌توان در موزه‌ها براي خواندن برچسب‌هاي ان.اف.سي آثار باستاني به كار برد. با اين كار مي‌توانيم اطلاعات بيشتري راجع به آثار باستاني بدانيم يا راهنماي صوتي و تصويري اثر را در تلفن همراه دريافت كنيم. با كمك ان.اف.سي شما مي‌توانيد شماره تلفن ، عكس ، نرم‌افزار يا ويدئو را به گوشي خاصي بفرستيد يا از آن دريافت كنيد. 140 عضو انجمن ان.اف.سي شامل شركت‌هاي مشهوري مانند LG، نوكيا، HTC، موتورولا، سامسونگ، سوني اريكسون، گوگل و ديگر شركت‌هاست.

 

موارد استفاده از ان.اف.سي

توسعه اين مدل از فناوري به مشتري‌ها كمك مي‌كند كه خيلي سريع خريد كنند و اطلاعات مالي‌شان را به آساني و تنها از طريق تماس 2 دستگاه با هم انتقال دهند. براي درك بهتر موارد استفاده از آن، بهتر است به مثال‌هاي زير توجه كنيم:

ان.اف.سي، رقيب سرسخت بلوتوث

شبكه‌هاي اجتماعي: با كمك ان.اف.سي استفاده از شبكه‌هاي عمومي آسان‌تر شده و در نتيجه‌ تعداد كاربران اين شبكه‌ها رو به افزايش گذاشته است. براي مثال انجام اين كارها با كمك ان.اف.سي به آساني صورت مي‌گيرد.

اشتراك‌گذاري فايل: با نزديك كردن 2 گوشي به يكديگر كه هر دو ان.اف.سي دارند، براحتي مي‌توانيد عكس، بازي، نرم‌افزار يا لينكي از يك سايت را با هم به اشتراك بگذاريد.

كارت تجاري: اگر هر دو تلفن همراه مجهز به اين فناوري باشد، مي‌توانيد اطلاعات مربوط به كارت بازرگاني‌تان را در كمتر از چند ثانيه به موبايل ديگر ارسال كنيد.

پول الكترونيكي: تنها با كمك اين تكنيك و با كنار هم قرار دادن 2 گوشي، شما مي‌توانيد بدهي‌تان را به دوست‌تان پرداخت كنيد يا از او پولي دريافت كنيد.

بازي با موبايل‌ها: براي انجام بازي با گروه دوستان‌تان و از طريق تلفن همراه، تنها به ان.اف.سي نياز داريد تا بتوانيد بازي را شروع كنيد. پس براي بازي گروهي، ان.اف.سي انتخاب بسيار مناسبي است.

 

ارتباطات Bluetooth و WiFi

از ان.اف.سي مي‌توانيد براي ايجاد ارتباطات بي‌سيم با سرعت بالا كه براي اشتراك‌گذاري داده‌ با حجم زياد است، استفاده كنيد.

ان.اف.سي، رقيب سرسخت بلوتوث

كار با  :Bluetoothبراي برقراري ارتباط از طريق بلوتوث، گوشي تان بايد ابتدا به جستجو بپردازد، سپس كد بين 2 وسيله را براي برقراري ارتباط وارد كنيد. اين در حالي است كه در ان.اف.سي شما تنها نياز داريد 2 وسيله را در تماس با يكديگر قرار دهيد، در همان لحظه ارتباط بسرعت برقرار مي‌شود.

كار با :WiFi در WiFiهر وسيله‌اي خودش به شكل خودكار با شبكه ارتباط برقرار مي‌كند و از اين طريق خود را به شبكه مي شناساند. در حالي كه شما در ان.اف.سي لازم است فقط موبايل را به شبكه‌ ان.اف.سي نزديك كنيد تا بسرعت بتوانيد كار مورد نظرتان را انجام دهيد.

 

مدارك شناسايي

كارت شناسايي: اگر موبايل‌تان ان.اف.سي داشته باشد، مي‌توانيد براحتي از آن به عنوان كارت دانشجويي، كارت شناسايي يا هر كارت ديگري كه دوست داشته باشيد، استفاده كنيد.

كليد كارت‌ها: اگر ماشين، خانه يا محل كار شما به جاي كليد با كارت باز مي‌شود، مي‌توانيد به جاي همراه داشتن كارت‌تان، تنها موبايل‌تان را به در نزديك كنيد.

 

مبارزه‌ بلوتوت و ان.اف.سي

Bluetooth و NFC هر دو فناوري اي براي تبادل داده‌ها در فاصله‌ كم هستند. همان طور كه در ادامه خواهيد خواند سرعت جا به جايي توسط ان. اف.سي بسيار كندتر از بلوتوث است، در حالي كه براي استفاده از آن، مانند بلوتوث به يافتن و هماهنگ شدن با موبايل دوم نياز ندارد.

ان.اف.سي بسيار سريع‌تر از Bluetooth آغاز به كار مي‌كند، ولي در ادامه و براي انتقال داده‌ها با سرعت كمتري پيش مي‌رود. با كمك اين سيستم، به جاي پيدا كردن موبايل دوم به صورت دستي، ارتباط بين 2 گوشي خيلي سريع و به شكل خودكار انجام مي‌پذيرد (در عمل ايجاد اين ارتباط در كمتر از 10 ثانيه اتفاق مي‌افتد). اين سيستم هوشمند داده‌ها را با سرعت 424 كيلوبيت در هر ثانيه ارسال مي‌كند كه در مقايسه با سرعت بلوتوث كه 1/2 مگا بيت در هر ثانيه است، سرعت بسيار كندي است. علاوه بر اين، ماكزيمم مسافتي كه اين سيستم مي‌تواند با موبايل ديگر ارتباط برقرار كند، 20 سانتي‌متر است كه برخي اين اندازه را بسيار كوتاه مي‌دانند، هرچند همين مسافت كم جزو نكات مثبت اين فناوري محسوب مي شود. چرا كه در اين مسافت كوتاه، هيچ گوشي ديگري نمي‌تواند وارد شود و اين خود، امنيت سيستم را بالا مي‌برد. براي مثال تصور كنيد در مكان شلوغي مي‌خواهيد از ان.اف.سي استفاده كنيد، همين كه نهايت فاصله‌ شما تا دستگاه پرداخت پول چند سانتي‌متر است، غيرممكن است شخص ديگري در اين بين قرار گيرد و اطلاعات مالي شما را كه بسيار حساس هستند، بدزدد.

 

امنيت ان.اف.سي‌ها

ان.اف.سي، رقيب سرسخت بلوتوث

با وجود تمام مزيت‌هاي ذكر شده، كه يكي از آنها محدوديت فاصله ان.اف.سي‌ها تا چند سانتي‌متر است، اين فناوري، تضميني براي داشتن ارتباط با امنيت بالا به شما ارائه نمي‌كند. سال 2006، طي تحقيقات انجام شده در زمينه‌ خطرات احتمالي ان.اف.سي‌ها، محققان به احتمال استراق سمع و ايجاد تغييرات در داده‌هاي ارسالي در ان.اف.سي‌ها اشاره كردند. اين در حالي است كه ديگر برنامه‌ها از پروتكل رمز گذاري(SSL) براي ايجاد ارتباط امن در دريافت يا ارسال بهره مي‌برند. طي نتايج به دست آمده براي ايجاد امنيت در ان.اف.سي‌ها، نياز به همكاري چند مجموعه داريم كه به طور خلاصه شركت‌هاي مختلف مانند توليد كنندگان تلفن همراه با استفاده‌كنندگان (يا افرادي كه با كمك اين سيستم خريد مي‌كنند) نياز به همكاري دارند. در كنار اين افراد، گروه ديگري كه براي ايجاد امنيت نقش بسزايي دارند، برنامه نويسان هستند كه كار اصلي آنها استفاده از برنامه‌هاي ضد ويروس و راه حل‌هاي ايمن سازي براي مقابله با خطرات احتمالي خرابي سيستم است.

ابزارهاي آينده

ان.اف.سي، رقيب سرسخت بلوتوث

اوايل 2011، شركت اپل به دنبال ايجاد سيستم ان.اف‌.سي در همه‌ محصولات اين كمپاني بود. براي مثال در نسل‌هاي جديد آيفون، آي‌پاد و ديگر محصولات جانبي آي پاد شاهد وجود اين سيستم ارتباطي جديد خواهيم بود. در فروردين ماه هم Sonim Technologies اعلام كرد كه در محصول XP3300 Force از ان.اف.سي استفاده خواهد كرد. بنا به اعلام شركتRIM هم گوشي‌هاي همراه Blackberry Bold 9900 به اين تكنيك انتقال تجهيز مي‌شوند. آخر از همه هم Google Wallet كه يك برنامه‌ آندرويد است، از سيستم پرداخت جديد ان.اف.سي بهره مند خواهد شد. در اين برنامه اطلاعات كارت در يك جا ذخيره خواهد شد سپس در مرحله انتقال پول، به كار خواهد رفت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 59
بازدید کل : 11662
تعداد مطالب : 40
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1